سپنتا مینو

سپنتا مینو به معنی خرد مقدس است

سپنتا مینو

سپنتا مینو به معنی خرد مقدس است

مسافری در وادی تضاد، هدف رسیدن به درک تن واحده است

آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

زردی من از تو، سرخی تو از من

چهارشنبه اسفند ۲۷ ۱۳۹۳، ۰۳:۰۸ ق.ظ

آورده اند که :

به عقیده ی آریاییان، "فره وهرها" هر ساله در ماه فروردین به زمین آمده و برکات آسمانی با خود می آوردند، و روز سیزدهم فروردین دوباره به آسمان بر می گشتند، پس آریایی ها شبِ آخرین چهارشنبه ی سال را به بالای تپه ها رفته و با روشن کردن آتش مراسم باشکوهی را برگذار می کردند و به استقبال "فره وهرها" می رفتند (چهارشنبه سُهران)، سپس در روز سیزدهم فروردین برای بدرقه ی فره وهرها به دشتها رفته و جشن بر پا می کردند (سیزده بدر).



و همچنین : 
طبق آیین باستان در این روز آتش بزرگی بر افروخته می شود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش معمولاً در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند آغاز می‌شود و در زمان پریدن می‌خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من». این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد. به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد. چهارشنبه‌سوری جشنی نیست که وابسته بهدین یا قومیّت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد.

پ ن 1: پریروزا که داشتم کمد کتابارو جابجا میکردم ، هر چی که تشخیص میدادم نمیتونه دیگه مفید باشه رو کنار گذاشتم و اولویت با اونایی بود که منو یاد خاطرات بد مینداختند. از چک نویسا گرفته تا برگ هایی از دفتر خاطرات که فک کردم باید محو شند ...!
سرآخر دیدم یک کیسه پر از کاغذ دارم. یهویی فکرم افتاد به چهارشنبه سوری و تصمیم گرفتم که از همین کاغذا یه آتیش درست کنم و ازشون بپرم . به نظرم با یه تیر دو نشون زدم ،اول اینکه آتیش درس کردم وبجای چوب از کاغذ باطله استفاده کردم ، دوم هم اینکه با مفهوم چهارشنبه سوری مطابقت کامل داشت آخه میگن باید هر چی غمه بریزی تو آتیش تا بسوزه ، منم خیلی از خاطرات بدی رو که داشتم تو آتیش سوزوندم و از این به بعد تصمیم گرفتم زندگی بهتر با تفکر بهتری داشته باشم. 
پ ن 2: وقتی داداشم از رو آتیش میپرید بلند می گفت : زردی من از تو سرخی تو از من بعدش منم همونو تکرار کردم ولی منظور این عبارتو نفهمیدم الان که سرچ کردم دیدم خیلی مفهوم باحالی داره یعنی هرچی زردی(پریشونی) که دارم مال تو و تو هرچی سرخی (نیرو و شادابی) داری بده من. که کاملا با حال و هوای این روزای من سازگار بود. 
پ ن 3 : خودمونیم ایرانیا چه رسم های قشنگی دارن ...
پ ن 4: امیدوارم که مراسم امشب اثر کنه ، تا همین الان که چنتا خبر خوب بهم رسیده. 
پ ن 5: از این به بعد میخوام آداب رسوم گذشته هامونو که قبلا بدون توجه به مفهومش انجام میدادم ،با تحقیق بفهمم چیه و بعد اگه خوب بود کامل با تمام مراحل انجامش بدم.
۹۳/۱۲/۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
سپنتا مینو

نظرات  (۱)

   سلام
دعوتید به اخرین پست93
سال نو مبارک
پاسخ:
مرسی سال نو شمام مبارک

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی